متریال استفاده شده در ساخت بدلیجات

معرفی متربال استفاده شده در بدلیجات

متریال مختلفی برای ساخت و طراحی و تولید زیورآلات و بدلیجات استفاده می شود و بدلیجات در کیفیت های متفاوت و از جنس و فلزات مختلف تولید می شود. بدلیجات می توانند از مواد مختلفی همچون تنگستن ، استیل ، تیتانیوم ، مس و … ساخته شوند که البته نمی توان از مواد و فلزات اشاره شده به صورت خالص استفاده کرد چرا که معمولا دوام و استحکام و همچنین درخشندگی کافی را ندارند به همین دلیل از آلیاژ آن ها که ترکیبی از آن ها با دیگر فلزات است استفاده می شود که نهایتا باعث به وجود آمدن بدلیجات زیبا و درخشان و با طول عمر بالاتر می شود.

به منظور افزایش طول عمر بدلیجات از روکش هایی استفاده می شود تا علاوه بر طول عمر بر درخشندگی بدلیجات نیز اضافه شود و گاها باعث عدم ایجاد حساسیت بدلیجات شود. نوع متریال بکار رفته برای روکش بدلیجات شامل، آب نقره ، تیتانیوم و رودیوم که هر کدام با درجه ها و ضخامت های متفاوت می باشند و می تواند در انگشتر یا دستبند یا دیگر انواع بدلیجات با یکدیگر متفاوت باشد. همچنین فلز استیل نیز مرغوبیت های متفاوتی دارد و مرغوبیت استیل در بدلیجات می تواند متفاوت باشد. مواد اسفاده شده در بدلیجات بایستی به گونه ای باشد که تا حد امکان بدون ایجاد حساسیت و مقاوم در برابر زنگ خوردگی یا تغییر رنگ باشد که همانطور که اشاره شد این کار امکان پذیر نمی باشد مگر با کشیدن روکشی بر روی بدلیجات. از جمله مهمترین روکش هایی که باعث می شود بر روی پوست حساسیت ایجاد نشود روکش رودیوم است که کاربرد های زیادی نیز دارد.

 

انواع متریال استفاده شده در ساخت بدلیجات

 

تنگستن:

تنگستن یکی از جدیدترین فلز ها است که برای ساخت زیورآلات استفاده می شود و از کیفیت فوق العاده بالایی نسبت به دیگر فلز های استفاده شده در ساخت بدلیجات برخوردارند از همین رو قیمت بدلیجات تنگستن کمی بالاتر است از دیگر فلزات می باشد

مس:

مس نیز همانند دیگر فلزات استفاده شده برای ساخت بدلیجات به صورت آلیاژ مورد استفاده قرار می گیرد و امروزه با توجه به فواید فلز مس مورد استقبال قرار گرفته شده است. یکی از معروف ترین برند ها که از مس برای ساخت زیورآلات و بدلیجات خود استفاده می کند برندهای پایوالیک، ژوپینگ و YSX می باشد که همراه با آبکاری طلای 18 عیار و رودیوم مورد استفاده قرار می گیرند

تیتانیوم:

این فلز سفید رنگ است اما برق آن به طلای سفید نمی رسد. در نوع معمولی کیفیت آن کمی از نقره بهتر است و بعد از مدتی با عرق بدن انسان مخلوط شده و بدل آب کاری شده با تیتان رنگ و جلای خود را از دست می دهد.و به مرور سیاه می گردد.

برنج:

فلز برنج نیز یکی از محبوب ترین ها در بخش زیورآلات وبدلیجات زنانه می باشد که با توجه به ماهیت طلایی آن برای ساخت زیورآلات طرح طلا 18 نظیر سرویس زیورآلات، نیم ست زنانه برنجی، انگشتر برنجی از ان استفاده می شود و نسبت به دیگر زیورآلات طلایی ماندگاری و دوام بالایی دارد

استیل:

از انواع جنس بدلیجات میتوان به استیل اشاره کرد که امروزه کاربرد وسیعی دارد، این فلز به ندرت حساسیت می دهد و رنگ مخصوص به خود دارد و با فلز دیگری قابل مقایسه نیست. به هیج وجه تغییر رنگ نمی دهد و ماندگاری آن بسیار بالاست. قیمت آن بستگی به کیفیت آن دارد.همچنین شرکت های معتبر با قیمت های بسیار بالا در کارهایشان از این نوع فلز استفاده می کنند.

روی:

روی یکی از مواد ارزشمند در تولید بدلیجات محسوب می‌شود. این فلز به خاطر رنگ بی‌نظیر خود، به جایگاه ویژه‌ای در دل دوستداران زیبایی و زیورآلات دست‌ساز دست یافته است. اما باید به خاطر داشت که روی به مواد شیمیایی حساس بوده و واکنش ممکن است رنگ اصلی آن را تغییر دهد. برای حفظ زیبایی و کیفیت بدلیجات روی، مراقبت و نگهداری صحیح ضروری است.

چرم:

چرم‌ها با توجه به اینکه از پوست چه حیواناتی تهیه شده‌اند، کاربردهای متفاوتی دارند؛ اما اغلب در ساخت کیف، کفش، لباس و زیورآلات استفاده می‌شوند. زیورآلات چرمی، زیور آلات ظریف و زیبایی هستند که از جنس انواع چرم به همراه وسایل زینتی دیگر ساخته می‌شوند.

بدلیجات چرمی جزو بدلیجات جوان‌پسند می‌باشند. درست است که این دسته از زیورآلات به خاطر طراحی اسپرتی که دارند بیشتر با لباس‌های اسپرت ست می‌شوند اما امروزه برخی از انواع بدلیجات چرمی با فلزهایی مانند طلا، استیل و موادی مثل چوب، مهره، سیم و سنگ تزیین می‌شوند که جلوه زیبایی پیدا می‌کنند که می‌توان آن‌ها را با لباس‌های مجلسی و در مهمانی‌ها نیز استفاده کرد.

رزین:

جنس بدلیجات رزینی ظاهری شبیه به پلاستیک شفاف دارند. از جدیدترین نوع بدلیجات، بدلیجات رزینی می‌باشند که به آن پلی استری هم می‌گویند. این محصولات معمولاً از ترکیب دو ماده رزین و هاردنر ساخته می‌شود. این دو ماده با نسبت‌های تعیین شده با هم مخلوط شده و محصول آن یک ماده سفت و بی‌رنگ می‌شود.

این ماده را در قالب‌های حاضر شده که از جنس برنجی یا سیلیکونی است می‌ریزند و محصول نهایی به شکل قالبی که در آن ریخته شده است درمی‌آید. برای درست کردن زیورآلات متفاوت و زیبا از انواع رنگ‌های خمیری، ترنسپرنت، پودری و…، گل‌های خشک شده و رنگی، چوب، عکس و… در ترکیب با رزین استفاده می‌شود.

چوب:

منظور از زیورآلات چوبی بدلیجاتی هستند که بیشترین متریال به کار برده شده در آن‌ها چوب است و در کنار چوب از یراق آلات فلزی و مواد دیگر برای تزیین استفاده شده است. زیورآلات چوبی قیمت پایین‌تری نسبت به بدلیجات دیگر دارند و بر اساس سلیقه و درخواست مصرف‌کننده به صورت سفارشی نیز تولید می‌شوند.

از آنجایی که مواد اولیه‌ این بدلیجات برگرفته از دل طبیعت است،‌ احساس نزدیکی به طبیعت را در افراد ایجاد می‌کند. به همین دلیل می‌تواند هدیه مناسب برای افراد دوست‌دار طبیعت و هنرمند باشد.

پارچه:

زیورآلاتی که بر روی پارچه تولید می‌شوند زیورآلات پارچه‌ای هستند. این دسته از زیورآلات به دلیل دست‌ساز بودن و استفاده از هنرهای بومی و محلی در خلق آن‌ها، قیمت بیشتری نسبت به زیورآلات دیگر دارند. زیبایی این بدلیجات به اندازه‌ای است که خیلی از هنرمندان در مراسم بزرگی مثل جشنواره‌ها و فستیوال‌ها ترجیح می‌دهند از این دسته از زیورآلات استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید